Henk Zegers

Gehoord worden, willen we dat niet allemaal? Samen met een dossier behandelaar van SRV gaat Henk het gesprek aan met mensen met een (juridisch) probleem. “Ik laat mensen dus eerst hun verhaal vertellen, terwijl de dossier behandelaar meeluistert en zich richt op de juridische aspecten.”

Henk Gids

‘Hoe meer mensen ik kan helpen, hoe liever!’

Gehoord worden, willen we dat niet allemaal? Luisteren is dan ook een van de belangrijkste onderdelen van het werk van onze Rechtsgidsen. Rechtsgids Henk Zegers vertelt erover.

Henk is 72 jaar, gepensioneerd en heeft een lange carrière in o.a. personeelszaken achter de rug. “Daarnaast heb ik altijd vrijwilligerswerk gedaan, waaronder vluchtelingenwerk, diaconiewerk, schuldhulpverlening en buurtbemiddeling. In alles leerde ik hoe belangrijk het is om mensen eerst op hun gemak te stellen, even een praatje te doen voordat je het probleem aankaart. Die ervaring neem ik nu mee in mijn rol als Rechtsgids bij SRV.”

Voor particulieren extra lastig

Samen met een dossierbehandelaar van SRV gaat Henk het gesprek aan met mensen met een (juridisch) probleem. “Ik laat mensen dus eerst hun verhaal vertellen, terwijl de dossierbehandelaar meeluistert en zich richt op de juridische aspecten. Vooral dat ze zich gehoord voelen, is ontzettend belangrijk, zeker bij particulieren. Voor hen is het vaak extra lastig dat bij grote organisaties voor elkaar te krijgen, of het nu om een verzekeringsmaatschappij, woningbouwvereniging of overheidsinstantie gaat. Ze lopen soms al jaren tegen een muur op.”

SRV opent deuren

SRV brengt daar verandering in. “Enerzijds door onze aanpak, waarbij het gesprek aangaan met alle betrokken partijen centraal staat. Anderzijds doordat niet de particulier, maar onze professionals nu bij de instanties aankloppen. Dat opent toch sneller deuren. Laatst hadden we nog een schrijnend geval waarbij iemand vier jaar lang had moeten strijden om gehoord te worden. Met onze hulp was het ineens zo geregeld.”

Eindelijk hulp

Henk merkt dat dit heel wat bij mensen teweeg brengt. “Doordat mensen al zo lang tegen een instantie opgebokst hebben en geen stap verder komen, is er een redelijke ergernis opgebouwd. Mensen zijn bovendien soms ten einde raad. Als er dan eindelijk iemand naar ze luistert en bereid is te helpen, valt er een enorme last van hun schouders. Helemaal wanneer die hulp tot een oplossing leidt.”

Mooi voorbeeld

Dat gebeurt gelukkig regelmatig. “Zo hielpen we een echtpaar waarbij men een procedure gestart was om hun verwaarloosde huis onbewoonbaar te verklaren. Het echtpaar zou op straat komen te staan met een schuld. Door onze tussenkomst zijn partijen overeengekomen om het huis op een normale manier te verkopen. Daardoor zitten de mensen nu schuldenvrij in een schoon appartement en krijgen ze goede hulp.”

Daar doe je het voor

Mensen op deze manier kunnen helpen, geeft Henk veel voldoening. “Daar doe je het voor. En het hoeven niet altijd zulke heftige situaties te zijn hoor. Het gaat soms ook over stankoverlast of ontevredenheid over een bewindvoerder. Soms kunnen we mensen al helpen door een goede, (juridisch) onderbouwde, brief voor ze op te stellen. Andere keren komt de oplossing uit een goed gesprek met alle betrokken partijen.”

Nog meer mensen helpen

Daar is iedereen bij gebaat, ervaart Henk. “Niet alleen de particulieren, maar ook de organisaties zijn blij met onze onpartijdige hulp. Het bespaart hen ook kosten en frustratie. Ik hoop dan ook dat SRV steeds bekender wordt, zodat we nog meer mensen kunnen helpen. We houden inloop in verschillende plaatsen in Zeeland en of ik er nu twee, vier of zes uur zit, maakt mij niet uit. Hoe meer mensen ik kan helpen, hoe liever!”

Lees ook de verhalen van onze andere gidsen