Dies van den Bosch

Hoe kan SRV studenten bereiken en helpen? Dat is in het kort de vraag waarop Dies van den Bosch, student aan de HZ University of Applied Sciences, samen met medestudenten het antwoord op probeert te vinden.

HZ student voor onderzoek

Hoe SRV studenten kan bereiken en helpen

Dies zit in het derde jaar van de studie Social Work. “Samen met studenten van de opleiding Pedagogiek hebben we een gezamenlijk onderzoeksproject gekregen. In ons geval is het dus de vraag van de organisatie Samen Recht Vinden, hoe zij studenten beter kunnen bereiken en helpen.”

Enquête toont aan

Het eerste wat de werkgroep deed, was een enquête uitzetten onder medestudenten. “Hieruit kwam naar voren dat slechts 17% van de studenten SRV kent en dat dit is vanwege de gastlessen die SRV bij HZ geeft. Daarnaast bleek dat de toegankelijkheid van SRV voor jongeren nog te wensen overlaat.

Studenten zitten niet te wachten op een inloopspreekuur in een leslokaal, wat SRV voorstelde. Ze oriënteren zich veel liever op social media zoals Instagram en TikTok. En ze zijn ook graag zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan het vinden van een oplossing voor hun probleem.”

Waar studenten tegenaan lopen

De problemen waar studenten vooral mee te maken krijgen, zijn van financiële aard. “Ze hebben bijvoorbeeld onenigheid met hun werkgever, over het loon voor hun bijbaan. Of er zijn lastige situaties rondom leningen. Studenten gaan dan vaak eerst te rade bij hun ouders en vrienden, maar als die niet kunnen helpen, laten ze het er meestal maar gewoon bij zitten. Het is teveel gedoe. Vaak komt dat overigens niet voor hoor, slechts een klein percentage van alle studenten heeft met dermate lastige juridische problemen te maken.”

Beter zichtbaar voor studenten

Als er wel problemen zijn, is SRV zeker een geschikte partij voor studenten, volgens Dies. “Ze hebben alle kennis in huis, maar moeten vooral dichter bij de studenten komen te staan. Ze hebben geen Instagram account, maar zouden daar bijvoorbeeld wel zichtbaar op kunnen zijn via advertenties en zo jongeren kunnen bereiken. En SRV zou het makkelijker kunnen maken om snel contact te zoeken. Eén van de huidige denkrichtingen van onze werkgroep is dat ze bij HZ een banner kunnen plaatsen met daarop een QR-code waarmee studenten direct gerichte vragen aan SRV kunnen stellen.”

Wél dichtbij

De werkgroep wil de komende weken nog een verdiepingsslag maken in het onderzoek. “We willen nog interviews doen om nadere informatie boven te halen. Daarna zullen we ons voorstel afmaken en aan de opdrachtgever presenteren. Hen kennen we inmiddels goed. Wekelijks hebben we contact met Melissa en Femke van SRV. Dat verloopt heel fijn en persoonlijk. Zij staan wél dichtbij en zijn heel betrokken bij ons project. Ik voel me echt bevoorrecht met deze opdrachtgever.”

Lees ook de verhalen van onze andere gidsen